I dag er der forventninger til, at ledere først og fremmest skal hjælpe deres medarbejdere med at lykkes. Du vil måske gerne hjælpe dem med at udvikle sig eller løse et konkret problem. Og måske du også gerne vil hjælpe dine kollegaer, venner eller kæreste. Men det er som om, vi ofte fumler i disciplinen hjælpekunst, når de gode råd hober sig op.

Her kommer fem trin, der er klar til at blive afprøvet til næste MUS eller på et kaffemøde. De er inspireret af Kierkegaards berømte tekst om hjælpekunsten (læs mere her), der peger på, at vi særligt skal gøre op med én udbredt misforståelse. Kunsten at hjælpe handler mindst lige så meget om at stille gode spørgsmål og lytte, som det handler om at give svarene.

  1. Forstå dit eget behov. Det er helt afgørende. Nogle gange kan vi have enormt meget lyst til at hjælpe andre – med lige nøjagtig at gøre det, som egentligt vil være meget belejlig for…nå ja, OS SELV! Er der noget du selv ønsker, så bed direkte om det. Så er det dig selv, der har brug for hjælp. Hvilket er fint nok. Bare sig det. Synes du ikke selv du har et behov involveret, men alene vil hjælpe, så tager du fejl. Og hvis du ikke bevidstgør dine egne behov i videst muligt omfang, så er de der jo stadig. Blot ubevidste. Og så bliver det nemt en rodet affære.
  2. Tilbyd din hjælp. Et ofte glemt, men ikke uvigtigt trin! Vi har en tendens til at kaste os hæmningsløst ud i anbefalinger af snart sagt enhver art – undertegnede falder også i den grøft – uden at vi overhovedet ved om personen, som vi netop skal til at fortælle alt muligt, overhovedet er interesseret i at modtage hjælp. Man kan sige ”Jeg vil gerne hjælpe. Er der noget jeg kan gøre eller må jeg komme med et råd?” eller spørge ”Hvordan hjælper jeg dig bedst?”.
  3. Find personen, hvor vedkommende er. Stil spørgsmål, lyt og forstå. Det handler om at spørge ind til personens situation og problemstilling. Som Kierkegaard skriver, er det at være lærer i virkeligheden at være den lærende. Sørg for at stille uddybende spørgsmål til de ting, du hæfter dig ved. Det styrker din lytning og giver dig bedre mulighed for at hjælpe. Kunsten at hjælpe handler først og fremmest om at stille gode spørgsmål og lytte.
  4. Bekæmp trangen til at konkludere og prøv eventuelt at lytte ud fra den modsatte antagelse end du startede med. ”Lad det modsatte være antaget”, skriver Kierkegaard. Det er sindsygt svært, da den menneskelige hjerne er som en Fiat 500 på en Formel 1 bane til dette: Håbløs! Vi er skruet sammen til konkludere i løbet af nul-komma-fem og herefter søge at underbygge vores allerede etablerede antagelser og konklusioner.
  5. Hjælp – gerne via spørgsmål. De gode råd kan med fordel stilles som spørgsmål: ”Har du tænkt på….?” eller ”Kunne det være en mulighed, at…?”. På den måde viser du en åbenhed og aktiverer den anden. Information er ikke noget, vi bare kan overføre mellem hinanden (men åh, hvor ville vi gerne have, at det var tilfældet!). Jo mere den anden aktiveres i tilegnelsen af hjælpen, jo bedre virker den.

Det lyder måske meget nemt, men alligevel tror jeg, at de fleste af os, sagtens kan nikke genkendende til, at vi ofte hopper mange af trinene over.

God fornøjelse med at hjælpe :-).