Denne tekst handler ikke om, hvordan du bliver bedre til at spille Quidditch. At være gamemaster har faktisk slet ikke noget med Harry Potter at gøre. Det er i stedet en vigtig ledelsesfærdighed. Og den hjælper dig til at blive en bedre leder, én der faciliterer og har blik for processen, men på en mere avanceret måde end blot at svinge taktstokken.

Det er den amerikanske professor i psykologi Barnett Pearce, der har introduceret distinktionen mellem at være gameplayer og gamemaster. Spiller du spillet eller skaber du det? Er du på banen og løser opgaven, eller træder du ud af banen og overvejer rammerne og reglerne for spillet? Som gameplayer kommunikerer og handler du ud fra de eksisterende rammer. Som gamemaster skaber du spillereglerne.

Det er en distinktion, som jeg synes er vigtig at have med sig i både de små samtaler og de store projekter. For det er fuldstændigt menneskeligt straks at gå i ”løsningsmode”, når dagligdagens udfordringer skal takles. Men som leder svarer det altså til, at være fodboldtræner og sætte sig selv på banen for at score målene.

Skab nye spilleregler og udfordr de gamle

Gamemaster handler altså om at skabe spilleregler for den måde, der kommunikeres og handles på.

I mange projekter og møder er det temmelig diffust, hvad målet er, og hvem der har hvilke roller. Er der overhovedet enighed om, hvor I er på vej hen, og hvad det vigtigste er? Som gamemaster er det din opgave at spotte tvetydige, uklare eller måske helt manglende spillerregler og sørge for at skabe klarhed.

Lige så vigtigt skal en gamemaster også udfordre nogle af de eksisterende spilleregler. For de er ikke altid hensigtsmæssige. Det kan eksempelvis være, at I skal ændre rammerne for projektet, målet for mødet eller måden man taler om kunderne, brugerne eller kollegaerne på.

Ifølge Pearce bør vi reflektere over, hvilket paradigme vi lever i, når vi anskuer et problem. Frem for at anskue de umiddelbare løsningsmuligheder, så bør vi stedet reflektere over, hvordan vi betragter problemet og hvilken tilgang vi bruger, når vi finder løsninger. Hvad er de underliggende antagelser, vi tager for givet? Måske er det tid til at udfordre dem. Det er ofte her ledelse bliver allermest kraftfuldt og gør den største forskel. Når vi udfordrer det bestående, der begrænser, eller får sat noget nyt og kaotisk ind i en forståelig ramme.

Med andre ord handler det som leder om at have blik for processen. Og det kan gamemaster-modellen hjælpe med.

Gamemaster-modellen – To kommunikationsniveauer

gamemaster1

Gamemaster-modellen (i min version ovenfor) viser to væsentlige kommunikationsniveauer, som det altid er vigtigt at være opmærksom på. Det ene er indholdsniveauet. Det er spillet på banen. Hvad er det, der bliver talt om? Hvordan finder I løsninger på det skitserede problem? Her er du gameplayer. Du følger de opsatte spilleregler, som kan være både eksplicitte (”Rettidig omhu”, som vi kender det fra Mærsk) og implicitte (”Det er i orden at afbryde hinanden til møder”).

Så er der et meta- eller procesniveau i samtalen. Hvordan taler vi om emnet eller problemstillingen? Hvad er rammerne? Hvad bliver anset for ”det rigtige” og ”det forkerte” at gøre eller som “muligt” og “umuligt”? Skal det udfordres og ændres? Her er du gamemaster. Her kan du gå ind og skabe nye regler. Måske er den pågældende kunde slet ikke er så besværlig, måske er der slet ikke den store modsætning mellem salgsafdelingen og udviklingsafdelingen, måske skal man i ledelsesgruppen blive bedre til at anerkende og lytte til hinandens holdninger.

Det kan føles lidt som at forsøge at spise spaghetti og stå på rulleskøjter på samme tid.

Enhver leder bør kunne bevæge sig på begge niveauer og glidende skifte imellem dem. Men det er ikke helt så enkelt som det lyder. For du skal både være engageret i dialogen og nærværende tilstede og samtidig træde tilbage og have refleksionen med. Det kan føles lidt som at forsøge at spise spaghetti (Italian style!) og stå på rulleskøjter på samme tid. En faretruende aktivitetsform nærmest. Hjernen er rigelig optaget af at koordinere den ene opgave – og har svært ved at rumme den anden på samme tid. Man bliver optaget af en faglig diskussion, og så pludselig er mødet slut. Man glemte alligevel refleksionen. Den gode nyhed er, at færdigheden som gamemaster kan trænes.

Ledelsesrollen under forandringer – Lederen som facilitator

Lederrollen er under forandring. Ledere er i mindre grad, dem der kommer med løsningerne og instruerer medarbejderne til at implementere. I stedet bliver du som leder i stigende grad facilitator. Og her er det afgørende at forstå, at hvordan vi rammesætter vores kommunikation er afgørende for hvilke løsninger og handlingstiltag vi kommer op med.

Ved ikke blot at have fokus på bolden, på indholdet i den pågældende sag og problemstilling, men også på hvordan banen er indrettet og kan formes, så bliver du meget mere effektiv som leder. Prøv at have mere fokus på at styre processen. Er der nogle underliggende antagelser eller fastlagte rammer, som det er tid til at gøre op med?

Tak fordi du læste med.

And this is why we lift on three